Dagelijkse dingen die het leven gezonder maken

Gezonder leven, het lijkt een hele opgaven, maar het is eigenlijk erg eenvoudig. Met enkele kleine aanpassingen in je dagelijkse leven, neem je al snel een gezondere leefstijl aan.

Gezond eten

Gezond eten is erg belangrijk als je je leven gezonder wilt maken. Vaak hebben mensen niet door dat hun eet- en drinkgewoonten ongezond zijn, en dat het op een eenvoudige manier beter kan. Hier enkele tips hoe u gezonden kunt eten:
1. Lees de etiketten. Op de etiketten van producten, staan de voedingsstoffen bij de ingrediënten in volgorde genoemd, van welk ingrediënt er het meest inzit, staat bovenaan het lijstje. Begint het lijstje met ingrediënten dus bijvoorbeeld met suiker, dan is dat wat er het meeste in zit, en wil het al zeggen dat het vrij ongezond is.
2. Laat kant-en-klaar-maaltijden staan. Koop geen kant-en-klaar-maaltijden, sausmixen en zakjes en pakjes meer, maar maak het eten zelf met verse producten. Zo krijg je ongemerkt heel veel minder e-nummers binnen, en daarnaast leer je beter koken en creatief om te gaan met restjes.
3. Eet wat minder brood. Iedere maaltijd brood eten is niet gezond. Eet bijvoorbeeld ‘s middags een salade of een restje van de vorige dag. Neem als ontbijt ook eens geen brood, maar bijvoorbeeld yoghurt met fruit en granen.
4. Stop met frisdrank, pakken sap en limonade. Drink vaker water of thee, dit lest net zo goed de dorst, en met verschillende smaken thee maak je het erg variërend.
5. Eet wat vaker natuurlijke tussendoortjes. Laat chips en koekjes staan en neem eens fruit of ongebrande noten. Ook voor de kinderen is dit een oplossing; geef ze een appel mee naar school in plaats van een koekje.
6. Eet minder aardappelen en pasta. Aardappelen en pasta zijn snelle koolhydraten en daarvan krijgen we er al veel te veel binnen. Kies een glutenvrije of volkoren pasta en schep er gewoon veel minder van op. Of vervang ze bijvoorbeeld door zoete aardappel of peulvruchten.

Beweeg voldoende

Naast gezond eten is voldoende beweging erg belangrijk om uw leven gezonder te maken. Dit hoeft niet te betekenen dat u dagelijks uren in de sportschool allerlei halsbrekende toeren moet uithalen. Voldoende beweging kunt u prima in het dagelijkse programma passen. Hier enkele tips hoe u makkelijk dagelijks meer kunt bewegen:
1. Maak vaker een wandeling. Doe bijvoorbeeld uw oude buurvrouw een plezier en laat haar hond uit, of maak een wandeling tijdens de pauze op het werk. Voor uw spijsvertering is het ook erg goed wanneer u voor het avondeten een wandeling maakt.
2. Sta wat vaker op van u stoel. Werkt u op kantoor, of zit u thuis veel aan tafel of in de zetel? Ga eens wat vaker staan en loop een stukje. Haal bijvoorbeeld eens een keer extra koffie voor iedereen, of loop naar een collega om iets te vragen in plaats van direct te bellen.
3. Pak de trap in plaats van de lift. Probeer het eens zo lang mogelijk vol te houden, de trap pakken in plaats van de lift. Op het werk, in uw appartementen complex of in het winkelcentrum. Vermijd roltrappen en liften en zoek de trap op! Hiermee train je niet alleen je conditie, je krijgt er ook erg snel stevige benen en billen van.
4. Neem de fiets. Pak wat vaker de fiets in plaats van de auto. Ga bijvoorbeeld met de fiets naar het werk, boodschappen doen of haal de kinderen met de fiets op van school. En vergt dat net wat te veel energie van u? Dan biedt de elektrische fiets uitkomst! Die geeft u net dat steuntje in de rug waardoor u niet moe en bezweet aankomt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *