Kom meer te weten over ...

Alles weten over ‘Leven’

Afvallen met eiwitten eten

June 25th, 2017 No comments

Hoe eiwitten je helpen afvallen

Eiwit is de enige echt belangrijke voedingstof voor gewichtsverlies en een mooier, strakker lijf. Een eiwitrijk dieet stimuleert je stofwisseling, vermindert je eetlust en verandert de samenstelling van de verschillende hormonen die je gewicht regelen. Zo kan eiwit je helpen afvallen en buikvet te verliezen.

Eiwitten beïnvloedt gewichtsregulerende hormonen

Eiwit vermindert het aantal hongerhormonen in je lijf en laat het aantal hormonen die je hersenen vertellen dat je ‘vol’ zit juist stijgen. Zo vermindert je eetlust en daarmee het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Dat is ideaal als je snel wilt afvallen.

Eiwitten verteren en omzetten verbrandt calorieën

Zo’n 20-30 procent van de calorieën uit eiwitten verbrand je al terwijl je lichaam het eiwit verteert en omzet in bruikbare stoffen. Dat betekent dat van de 100 calorieën die je eet, slechts 70 tot 80 terecht komen in je lijf. Met eiwitten krijg je dus in feite minder calorieën binnen. Ter vergelijking: dit effect geldt slechts voor 5-10 procent voor koolhydraten.

Met eiwitten verbrand je meer calorieën

Een eiwitrijk dieet stimuleert je stofwisseling en maakt dat je per dag zo’n 80 tot 100 calorieën meer verbrandt. Dat is gunstig als het je gaat om buikvet verbranden!

Eiwit vermindert eetlust

Een eiwitdieet geeft je een verzadigd gevoel en maakt dat je niet snel weer honger hebt. Dit maakt het gemakkelijker om minder calorieën binnen te krijgen en af te vallen.

Eiwitten verminderen eetbuien en nachtelijk eten

Een eiwitrijk dieet kan je eetbuien drastisch doen afnemen en er ook voor zorgen dat je ’s avonds niet altijd zo’n ontzettende trek hebt in eten. Het ontbijt zou wel eens de belangrijkste maaltijd van de dag kunnen zijn om eetbuien te voorkomen, dus zorg dat je je dag begint met een eiwitrijk ontbijt. Bijvoorbeeld een omelet of eiwitshake. Er zijn trouwens allerlei shakes om af te vallen.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om snel en verantwoord af te vallen en buikvet te verliezen. Heb jij nog meer tips voor gezond afvallen met eiwitten? Deel ze hieronder in de reacties!

Gevonden op:

Categories: Gezondheid Tags:

Goed slapen

April 17th, 2016 No comments

Een goede nachtrust? Dit zijn de zeven geboden:

Slapen is belangrijk, voor íedereen. En hoe goed je slaapt heb je voor het grootste deel zelf in de hand. Wij benoemen hieronder wat factoren die invloed hebben op je nachtrust. Neem ze in acht en zorg dat ze op orde zijn, dan zul jij heerlijk slapen.

Donkerte

Voor veel mensen geldt: het moet écht donker zijn in de slaapkamer, anders slapen ze slecht. En dat is begrijpelijk, want hoe donkerder het is, hoe meer melatonine aangemaakt wordt door het lichaam. Melatonine zorgt ervoor dat je moe wordt en dus goed in slaap komt.

Goed matras

Eén van de belangrijkste factoren voor uitgerust wakker worden, is het slapen op een goed matras dat bij je past. Welk matras goed bij jou past is persoonlijk. Het is voor iedereen anders. Bijvoorbeeld op een website als matrassenwijzer.nl kan je kijken welk matras het beste bij jou past. Dit ontdek je door negen eenvoudige voorkeuren/eigenschappen op te geven.

Stilte en rust

Een stille omgeving zorgt ervoor dat je beter slaapt en dat je sneller in slaap komt. Heb je last van omgevingsgeluiden? Zorg dan voor nachtoordoppen. Dat geldt dus ook voor mensen met een snurkende partner. Dit kan erg storend zijn en zorgt ervoor dat je ’s ochtends minder uitgeslapen bent. Op termijn gaat dat voor vermoeidheid en slaaptekort zorgen.

Koelte

Slapen in een ruimte die tussen de 18 en 22 graden is, is het beste voor je, is uit onderzoek gebleken. Zorg dus dat het niet te warm is in je slaapkamer, want dan koelt je lichaam niet af en kom je slecht in slaap.

Prettig kussen

Een hoofdkussen lijkt misschien niet zo belangrijk, maar is essentieel voor een goede nachtrust. Een hoofdkussen wat niet voldoende ondersteuning biedt gaat vervelen en zorgt voor nekklachten. Bovendien kom je er niet lekker op in slaap. Zorg dus voor een kussen wat voldoende ondersteuning biedt waardoor je in een ergonomische houding slaapt.

Ritme

Een slaapritme is heel erg belangrijk. Mensen die onregelmatig werken of leven, zijn over het algemeen vermoeider. Ze slapen dagelijks namelijk op een ander tijdstip en staan daarmee ook dagelijks op een ander tijdstip op. Het is voor je lichaam daarom lastiger vast te stellen wanneer het weer “slaaptijd” is.

Pre-sleep

Wat doe jij een uur voordat je naar bed gaat? Een boek lezen? Of werken achter je laptop of tablet? Dat laatste zorgt ervoor dat je vervolgens langer nodig hebt om in slaap te komen. Het is dan ook aan te raden om het uur voordat je naar bed gaat iets ontspannends te doen waarin de TV, laptop en smartphone geen of een kleine rol spelen.

Slapen is gezond

Meer weten over goed slapen? Lees meer redenen waarom slapen gezond is.

Categories: Gezondheid Tags:

Afvallen met een crash dieet

April 10th, 2016 No comments

Het crashdieet is niet één van de gezondste diëten om te volgen. De naam zegt het al een beetje. Bij het crashdieet val je in een korte tijd veel kilo’s af. Dit is het gevolg van heel weinig calorieën. Bij veel crashdiëten krijg je minder dan 1000 calorieën binnen waardoor je snel in gewicht afneemt. Je lichaam heeft de calorieën hard nodig voor allerlei functies in het lichaam maar bij een crashdieet nuttig je expres te weinig calorieën. Er is dan een groot tekort aan energie. Het eten bestaat voornamelijk uit producten met weinig calorieën. Dit kunnen soepjes zijn maar ook fruit en groentes. Een crashdieet dat veel gevolgd wordt is het sapjesdieet maar ook het ziekenhuisdieet is populair. Ook een crashdieet met shakes is bekend, die valt qua ongezondheid nog mee..

Soepdieet

Het soepdieet is niet het meeste gezonde dieet maar je kunt er snel gewicht mee verliezen. Het wordt dan ook gezien als een crashdieet. Het soepdieet bestaat voor het grootste deel uit soepen met verschillende smaken. Zo is het mogelijk dat je de ene dag groentesoep eet en de volgende dag een pompoensoep. Er zijn veel verschillende soepen die je kunt gebruiken. Je mag zoveel soep tot je nemen als je wilt waardoor je minder snel honger krijgt. Doordat soep niet veel calorieën bevat krijg je iedere dag weinig calorieën binnen. Als je op een gezonde manier het soepdieet wilt volgen dan kun je het soepdieet maximaal voor enkele dagen doen.

Detox dieet

Het detox dieet is bekend geworden door de actrices die het met succes afgerond hebben. Deze hebben snel veel kilo’s verloren door het dieet. Het is echter een dieet met een vraagteken. Dit dieet is erop gebaseerd dat stoffen die door het voedsel in je lichaam belanden de stofwisseling in de war schoppen. Dat is tenminste wat door aanhangers wordt gezegd. Wetenschappelijk is dit niet duidelijk bewezen. Een detox dieet heeft als doel het natuurlijke mechanisme te laten wederkeren waardoor de vetten verminderd kunnen worden. Tijdens het detox dieet worden veel groenten en fruit gegeten maar hiernaast wordt er niet veel anders gegeten. Er worden zelfs volledige voedingsgroepen vermeden tijdens het dieet.

Fruitdieet

Het fruitdieet bestaat voor het grootste deel uit het eten van fruit maar ook groenten mogen gegeten worden. Doordat je niet veel calorieën binnenkrijgt wordt het gezien als een crashdieet. Fruit en groenten bevatten niet veel calorieën waardoor je iedere dag een groot tekort overhoudt. Hierdoor verlies je snel gewicht. Het is echter niet alleen vet. Het grootste deel van het gewicht dat je verliest bestaat uit vocht. Het fruitdieet is min of meer gelijk aan een detox dieet waarbij je ook veel groenten en fruit eet. Om voldoende eiwitten binnen te krijgen kunnen er aanvullend eiwitshakes gedronken worden. Deze eiwitshakes voorzien in de eiwitbehoefte van het lichaam. Hierdoor kan het lichaam zich herstellen.

Categories: Gezondheid Tags:

Oud ijzer

December 6th, 2015 2 comments

Oud ijzer in Nederland: hoe zit het nu?

De handel in oud ijzer is groot. Niet alleen milieustraten en gemeenten zamelen oud ijzer in; er zijn ook speciale bedrijven in gespecialiseerd. Bedrijven als bijvoorbeeld Oudijzerbrengen.nl zorgen voor oud-ijzer-ophaaldiensten in Nederland. Maar waarom doen ze dat eigenlijk en wat doen zij vervolgens met het ingezamelde metaal?

Oud ijzer laten ophalen

In Nederland kun je bij een verbouwing of grote opruiming vaak heel gemakkelijk gratis en zonder moeite je oud ijzer laten ophalen. Oud ijzer verwerkingsbedrijven zijn er blij mee en bieden je vaak zelfs nog een vergoeding voor het metaal dat je aanbiedt. Naar de mileustraat met oud ijzer? Dat is dus helemaal niet nodig. Veel oud ijzer bedrijven komen gratis en voor niets voorrijden om jouw oud ijzer mee te nemen.

Vaak zie je ook dat sloopbedrijven oud ijzer in een sloopproject aftrekken van de offerte. Zij kennen de waarde van oud ijzer en verrekenen dit dan met de sloopkosten.

Waarde oud ijzer

De geldwaarde van oud ijzer is lastig vast te stellen omdat deze afhankelijk is van de totale wereldmarkt. Bovendien verschillen soorten ijzer ook in prijs. Voor bijvoorbeeld ijzer/metaal en tin krijg je een stuk minder dan voor lood, aluminium en zink.

Je hebt website waarop je heel eenvoudig zelf kan berekenen wat jouw oud ijzer vandaag de dag waard is. Bekijk bijvoorbeeld eens oudijzer-prijs.nl.

Wat gebeurt er met oud ijzer?

Als je dan je oud ijzer hebt laten ophalen door een schroothandelaar, wat gebeurt er dan mee? Want waarom is het eigenlijk geld waard?

Verzameld oud ijzer wordt uitgesplitst in soorten oud ijzer. Van de verschillende soorten ijzer kunnen weer nieuwe producten gemaakt worden. Vaak zijn dat eenvoudige producten als bijvoorbeeld trekhaken, wielklemmen, sneeuwkettingen, enzovoorts. Door je oud ijzer aan te bieden aan een schroothandelaar, werk je dus mee aan een beter milieu waarin grondstofverspilling wordt tegengegaan. Immers, jouw oud ijzer wordt als grondstof voor nieuwe ijzeren producten gebruikt.

Minimumgewicht

Heb jij een paar stalen pijpen in de schuur liggen die je graag wilt laten ophalen? Dan zal een oud ijzer handelaar niet snel geïnteresseerd zijn. Vaak rijden ze liever uit voor grote projecten waarbij ze veel oud ijzer kunnen winnen. Toch kan het bij een verbouwing of grote opruiming zinvol zijn om dan zelf langs een oud ijzer handelaar te rijden. Ze zijn daar verplicht om jouw ijzer te wegen op een geijkte en dus betrouwbare weegschaal. Bijvoorbeeld een beveiligingsklus kan op deze manier gemakkelijk 10 tot 15 euro opleveren. Een fiets misschien 8 of 10 euro. Zo verdien je gemakkelijk weer wat verbouwingskosten terug, je maakt er de ijzerhandelaar blij mee én je werkt mee aan een beter milieu.

Categories: Natuur Tags:

Dagelijkse dingen die het leven gezonder maken

October 8th, 2014 No comments

Gezonder leven, het lijkt een hele opgaven, maar het is eigenlijk erg eenvoudig. Met enkele kleine aanpassingen in je dagelijkse leven, neem je al snel een gezondere leefstijl aan.

Gezond eten

Gezond eten is erg belangrijk als je je leven gezonder wilt maken. Vaak hebben mensen niet door dat hun eet- en drinkgewoonten ongezond zijn, en dat het op een eenvoudige manier beter kan. Hier enkele tips hoe u gezonden kunt eten:
1. Lees de etiketten. Op de etiketten van producten, staan de voedingsstoffen bij de ingrediënten in volgorde genoemd, van welk ingrediënt er het meest inzit, staat bovenaan het lijstje. Begint het lijstje met ingrediënten dus bijvoorbeeld met suiker, dan is dat wat er het meeste in zit, en wil het al zeggen dat het vrij ongezond is.
2. Laat kant-en-klaar-maaltijden staan. Koop geen kant-en-klaar-maaltijden, sausmixen en zakjes en pakjes meer, maar maak het eten zelf met verse producten. Zo krijg je ongemerkt heel veel minder e-nummers binnen, en daarnaast leer je beter koken en creatief om te gaan met restjes.
3. Eet wat minder brood. Iedere maaltijd brood eten is niet gezond. Eet bijvoorbeeld ‘s middags een salade of een restje van de vorige dag. Neem als ontbijt ook eens geen brood, maar bijvoorbeeld yoghurt met fruit en granen.
4. Stop met frisdrank, pakken sap en limonade. Drink vaker water of thee, dit lest net zo goed de dorst, en met verschillende smaken thee maak je het erg variërend.
5. Eet wat vaker natuurlijke tussendoortjes. Laat chips en koekjes staan en neem eens fruit of ongebrande noten. Ook voor de kinderen is dit een oplossing; geef ze een appel mee naar school in plaats van een koekje.
6. Eet minder aardappelen en pasta. Aardappelen en pasta zijn snelle koolhydraten en daarvan krijgen we er al veel te veel binnen. Kies een glutenvrije of volkoren pasta en schep er gewoon veel minder van op. Of vervang ze bijvoorbeeld door zoete aardappel of peulvruchten.

Beweeg voldoende

Naast gezond eten is voldoende beweging erg belangrijk om uw leven gezonder te maken. Dit hoeft niet te betekenen dat u dagelijks uren in de sportschool allerlei halsbrekende toeren moet uithalen. Voldoende beweging kunt u prima in het dagelijkse programma passen. Hier enkele tips hoe u makkelijk dagelijks meer kunt bewegen:
1. Maak vaker een wandeling. Doe bijvoorbeeld uw oude buurvrouw een plezier en laat haar hond uit, of maak een wandeling tijdens de pauze op het werk. Voor uw spijsvertering is het ook erg goed wanneer u voor het avondeten een wandeling maakt.
2. Sta wat vaker op van u stoel. Werkt u op kantoor, of zit u thuis veel aan tafel of in de zetel? Ga eens wat vaker staan en loop een stukje. Haal bijvoorbeeld eens een keer extra koffie voor iedereen, of loop naar een collega om iets te vragen in plaats van direct te bellen.
3. Pak de trap in plaats van de lift. Probeer het eens zo lang mogelijk vol te houden, de trap pakken in plaats van de lift. Op het werk, in uw appartementen complex of in het winkelcentrum. Vermijd roltrappen en liften en zoek de trap op! Hiermee train je niet alleen je conditie, je krijgt er ook erg snel stevige benen en billen van.
4. Neem de fiets. Pak wat vaker de fiets in plaats van de auto. Ga bijvoorbeeld met de fiets naar het werk, boodschappen doen of haal de kinderen met de fiets op van school. En vergt dat net wat te veel energie van u? Dan biedt de elektrische fiets uitkomst! Die geeft u net dat steuntje in de rug waardoor u niet moe en bezweet aankomt.

Categories: Gezondheid Tags:

Scheiden

May 29th, 2014 No comments

Drie vormen van echtscheiding

Wie een echtscheiding aangaat, kan kiezen uit drie manieren om te scheiden. De drie echtscheidingsvormen zijn: scheiding van tafel en bed, de “normale” echtscheiding en een ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed. Wat deze drie manieren van scheiden precies inhouden leggen we je graag uitgebreid uit:

Echtscheiding

De “gewone” echtscheiding is de scheiding tussen partners die het meest voorkomt. In het geval van een echtscheiding laten de twee partijen de huwelijksovereenkomst ontbinden, om vervolgens los van elkaar het leven voort te zetten. Vanzelfsprekend is dit gemakkelijker wanneer een stel géén kinderen heeft. Immers is dan ook geen spraken van een ouderschapsregeling zoals bijvoorbeeld co-ouderschap. Wel kan het zijn dat één van de ex-partners de ander nog partneralimentatie moet betalen na de echtscheiding.

Scheiding van tafel en bed

Als een stel een scheiding van tafel en bed besluit in te gaan, betekent dat net als bij een echtscheiding dat zij gescheiden van elkaar willen leven. Simpel gezegd willen de (ex-)partners niet meer samen eten en het bed delen. Omdat de wet vandaag de dag niet meer verplicht tot samenwonen wanneer je gehuwd bent, komt een scheiding van tafel en bed ook steeds minder voor.

Ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed

Wie scheidt van tafel en bed, is na de scheiding officieel gezien nog wel gewoon gehuwd met zijn/haar (ex-)partner. Je kunt er vervolgens natuurlijk voor kiezen je huwelijk te laten ontbinden nadat je bent gescheiden van tafel en bed. Voor die ontbinding heb je toestemming nodig van de rechter. Je kan de rechter op vier manieren vragen om het huwelijk te ontbinden na een scheiding van tafel en bed:

1. via een gezamenlijk verzoek tot ontbinding van het huwelijk. In zo’n situatie geldt geen termen en de rechter zal bovendien gegarandeerd akkoord gaan.

2. je kan ook een eenzijdige aanvraag indienen bij de rechter. Deze aanvraag zal altijd goedgekeurd worden wanneer je al langer dan drie jaar gescheiden bent van tafel en bed.

3. wil je een eenzijdige aanvraag indienen bij de rechtbank, maar ben je nog niet drie jaar gescheiden van tafel en bed? Dan zal de rechter je aanvraag alleen gehoorzamen indien je langer dan een jaar gescheiden bent van tafel en bed, en je partner zich misdraagt of niet aan de gemaakte afspraken houdt.

“Vroeger” had je ook nog als echtscheidingsvorm de flitsscheiding. Die bestaat echter vandaag de dag niet meer.

Categories: Sociaal Tags:

Voetklachten

May 10th, 2014 No comments

Veel mensen hebben te maken met voetklachten. Dit treedt opvallen vaak op bij sporters. Vormen van klachten met de voeten zijn traumanagels en schimmelnagels, maar ook eelt, blaren en likdoorns. Dat blijkt uit een enquête onder pedicures die sporters behandelen.

Schimmelnagels komen veel voor

Meer dan de helft van de sporters heeft wel eens voetklachten. Bij voetballers en hardlopers komen traumanagels (beschadigde teennagels) het meest voor. Bij tennissers, golfers en volleyballers staat eelt bovenaan de lijst. Wandelaars kampen het vaakst met blaren; een kwaal die ook bij hardlopers hoog scoort. Verder valt op dat maar liefst drie-kwart van de sportschoolbezoekers last hebben van schimmelnagels (!). Andere klachten die sporters ondervinden zijn onder meer likdoorns, kloven, kapotte huid en wratten. De meest voorkomende oorzaken van voetklachten zijn intensieve of langdurige belasting, verkeerd schoeisel en onvoldoende verzorging van voeten en teennagels.

Hoe kan je voetklachten voorkomen?

Het is allereerst opletten geblazen in zwembaden en sportscholen. Het niet lopen op blote voeten, maar op slippers, kan erg verstandig zijn. Erg onhygiënisch dat drie-kwart van de sportschoolbezoekers last hebben van schimmelnagels. Bah! Heeft u last van een van bovengenoemde klachten? Denk dan aan het beperken van de belasting, betere schoenen en betere verzorging.

Categories: Gezondheid Tags:

Cavia’s

February 12th, 2013 No comments

Een populair huisdier; de cavia. Wilt u alles weten over cavia’s? Lees hier hoe u dit lieve knaagdier moet verzorgen. De verzorging van je huisdier bestaat uit een aantal aspecten; voeden, verblijf verschonen, ontspanning en wassen.

Voeden

Een cavia heeft elke dag eten nodig. Dit bestaat uit groenvoer, fruit, hardvoer, hooi en natuurlijk water. Het is belangrijk om het eten wat af te wisselen, zo weet je zeker dat je cavia alle noodzakelijke vitaminen, mineralen en vezels binnenkrijgt. Ververs het water regelmatig, tenminste tweemaal per dag.

Verblijf verschonen

Je cavia moet alles in dat ene hokje doen, het is dan ook belangrijk om dit een beetje schoon te houden. Verschoon het gehele verblijf eenmaal per week grondig. Was het hok, maak het goed droog en plaats nieuw hooi. Daarnaast is het handig om tweemaal per week de hoekjes waar de ontlasting wordt gedeponeerd, weg te scheppen.

Ontspanning

Laat je cavia af en toe loslopen. En knuffel hem goed.

Wassen

Was je cavia alleen als het echt nodig is, als er ergens een vieze vaste plek in de vacht zit. Dit kan eenvoudig met een zacht washandje en wat lauw water. Heeft je cavia een vieze kont, dan kan je deze ook nog dopen in een bakje, om het vuil los te weken.
Controleer regelmatig zijn vacht, tanden en nagels. Kijk of de vacht nog mooi vol is, en dat er niet ergens dunne plekken zitten. Soms kan je wat vacht bijknippen als het echt te lang is, maar wees hier uiterst voorzichtig mee. Een cavia is een teer en klein diertje, en je kan zo wat ongewenst wegknippen. Voor de nagels geldt dat je deze regelmatig moet knippen. Ook hier geldt, knip nooit teveel af. Het is namelijk erg moeilijk te zien waar het pootje precies begint. Wees ook hier erg geduldig en voorzichtig. Check de tanden. Als deze er niet goed uit zien, breng dan een bezoek aan de dierenarts.

Meer weten? Lees veel meer tips en informatie over de verzorging van cavia’s op De Grote Cavia.

Categories: Dieren Tags:

Babynamen

January 12th, 2013 No comments

Voor veel ouders een belangrijke vraag; hoe gaan we ons kind noemen? Er circuleren elk jaar leuke lijstjes met hippe jongensnamen en leuke meisjesnamen. Maar wat te kiezen?

Populair

Je kan kiezen voor namen die populair zijn. Je doet dan mee met de trend, en dat is natuurlijk wel leuk om modieus te zijn. Zo is er rond 2012 een opvallende piek van Thijmen, Stein, Thijs en Tijn. Als het maar met een T begint en als er maar IJ in zit, en maximaal 1 lettergreep.

Hip

Je kan ook nog een stap verder gaan, en een mega-hippe naam voor je kind kiezen. De website AparteBabynamen.nl zet de meest hot en trending namen op een rij.

Voor het jaar 2013 komen zij op de volgende namen;
Meisjesnamen: Amelia, Marly, Mia, Lily en Lorena.
Jongensnamen: Bruce, James, Toby, Shane en Fedde.

Categories: Sociaal Tags:

Katten

December 13th, 2011 No comments

Wat is de kat? Een kat is een zoogdier dat behoort tot de katachtigen. Al eeuwen lang is de kat een huisdier voor mensen. Vroeger werden zij ingezet om muizen te vangen, tegenwoordig zijn het vooral gezelschapsdieren. Er zijn allerlei soorten katten. Er zijn veel soorten katten. De meest voorkomende kattenrassen zijn de Burmees, de Cornish Rex, de Europese korthaar, de Abessijn en de Siamees.

Verzorging kat

Een kat is vrij makkelijk in de verzorging en het onderhoud. Waar een hond echt moet worden uitgelaten, kan een kat in principe de gehele dag in huis worden gehouden.

Steeds vaker kiezen baasjes ervoor om een huisdierenverzekering te nemen voor hun kat of poes. Wij vinden dit zeker aan te raden, zo voorkomt u dat u voor onverwachte kosten komt te staan. Lees meer over een kattenverzekering afsluiten.

Categories: Dieren Tags: ,