Kom meer te weten over ...

Alles weten over ‘Gezondheid’

Afvallen met eiwitten eten

June 25th, 2017 No comments

Hoe eiwitten je helpen afvallen

Eiwit is de enige echt belangrijke voedingstof voor gewichtsverlies en een mooier, strakker lijf. Een eiwitrijk dieet stimuleert je stofwisseling, vermindert je eetlust en verandert de samenstelling van de verschillende hormonen die je gewicht regelen. Zo kan eiwit je helpen afvallen en buikvet te verliezen.

Eiwitten beïnvloedt gewichtsregulerende hormonen

Eiwit vermindert het aantal hongerhormonen in je lijf en laat het aantal hormonen die je hersenen vertellen dat je ‘vol’ zit juist stijgen. Zo vermindert je eetlust en daarmee het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Dat is ideaal als je snel wilt afvallen.

Eiwitten verteren en omzetten verbrandt calorieën

Zo’n 20-30 procent van de calorieën uit eiwitten verbrand je al terwijl je lichaam het eiwit verteert en omzet in bruikbare stoffen. Dat betekent dat van de 100 calorieën die je eet, slechts 70 tot 80 terecht komen in je lijf. Met eiwitten krijg je dus in feite minder calorieën binnen. Ter vergelijking: dit effect geldt slechts voor 5-10 procent voor koolhydraten.

Met eiwitten verbrand je meer calorieën

Een eiwitrijk dieet stimuleert je stofwisseling en maakt dat je per dag zo’n 80 tot 100 calorieën meer verbrandt. Dat is gunstig als het je gaat om buikvet verbranden!

Eiwit vermindert eetlust

Een eiwitdieet geeft je een verzadigd gevoel en maakt dat je niet snel weer honger hebt. Dit maakt het gemakkelijker om minder calorieën binnen te krijgen en af te vallen.

Eiwitten verminderen eetbuien en nachtelijk eten

Een eiwitrijk dieet kan je eetbuien drastisch doen afnemen en er ook voor zorgen dat je ’s avonds niet altijd zo’n ontzettende trek hebt in eten. Het ontbijt zou wel eens de belangrijkste maaltijd van de dag kunnen zijn om eetbuien te voorkomen, dus zorg dat je je dag begint met een eiwitrijk ontbijt. Bijvoorbeeld een omelet of eiwitshake. Er zijn trouwens allerlei shakes om af te vallen.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om snel en verantwoord af te vallen en buikvet te verliezen. Heb jij nog meer tips voor gezond afvallen met eiwitten? Deel ze hieronder in de reacties!

Categories: Gezondheid Tags:

Goed slapen

April 17th, 2016 No comments

Een goede nachtrust? Dit zijn de zeven geboden:

Slapen is belangrijk, voor íedereen. En hoe goed je slaapt heb je voor het grootste deel zelf in de hand. Wij benoemen hieronder wat factoren die invloed hebben op je nachtrust. Neem ze in acht en zorg dat ze op orde zijn, dan zul jij heerlijk slapen.

Donkerte

Voor veel mensen geldt: het moet écht donker zijn in de slaapkamer, anders slapen ze slecht. En dat is begrijpelijk, want hoe donkerder het is, hoe meer melatonine aangemaakt wordt door het lichaam. Melatonine zorgt ervoor dat je moe wordt en dus goed in slaap komt.

Goed matras

Eén van de belangrijkste factoren voor uitgerust wakker worden, is het slapen op een goed matras dat bij je past. Welk matras goed bij jou past is persoonlijk. Het is voor iedereen anders. Bijvoorbeeld op een website als matrassenwijzer.nl kan je kijken welk matras het beste bij jou past. Dit ontdek je door negen eenvoudige voorkeuren/eigenschappen op te geven.

Stilte en rust

Een stille omgeving zorgt ervoor dat je beter slaapt en dat je sneller in slaap komt. Heb je last van omgevingsgeluiden? Zorg dan voor nachtoordoppen. Dat geldt dus ook voor mensen met een snurkende partner. Dit kan erg storend zijn en zorgt ervoor dat je ’s ochtends minder uitgeslapen bent. Op termijn gaat dat voor vermoeidheid en slaaptekort zorgen.

Koelte

Slapen in een ruimte die tussen de 18 en 22 graden is, is het beste voor je, is uit onderzoek gebleken. Zorg dus dat het niet te warm is in je slaapkamer, want dan koelt je lichaam niet af en kom je slecht in slaap.

Prettig kussen

Een hoofdkussen lijkt misschien niet zo belangrijk, maar is essentieel voor een goede nachtrust. Een hoofdkussen wat niet voldoende ondersteuning biedt gaat vervelen en zorgt voor nekklachten. Bovendien kom je er niet lekker op in slaap. Zorg dus voor een kussen wat voldoende ondersteuning biedt waardoor je in een ergonomische houding slaapt.

Ritme

Een slaapritme is heel erg belangrijk. Mensen die onregelmatig werken of leven, zijn over het algemeen vermoeider. Ze slapen dagelijks namelijk op een ander tijdstip en staan daarmee ook dagelijks op een ander tijdstip op. Het is voor je lichaam daarom lastiger vast te stellen wanneer het weer “slaaptijd” is.

Pre-sleep

Wat doe jij een uur voordat je naar bed gaat? Een boek lezen? Of werken achter je laptop of tablet? Dat laatste zorgt ervoor dat je vervolgens langer nodig hebt om in slaap te komen. Het is dan ook aan te raden om het uur voordat je naar bed gaat iets ontspannends te doen waarin de TV, laptop en smartphone geen of een kleine rol spelen.

Slapen is gezond

Meer weten over goed slapen? Lees meer redenen waarom slapen gezond is.

Categories: Gezondheid Tags:

Afvallen met een crash dieet

April 10th, 2016 No comments

Het crashdieet is niet één van de gezondste diëten om te volgen. De naam zegt het al een beetje. Bij het crashdieet val je in een korte tijd veel kilo’s af. Dit is het gevolg van heel weinig calorieën. Bij veel crashdiëten krijg je minder dan 1000 calorieën binnen waardoor je snel in gewicht afneemt. Je lichaam heeft de calorieën hard nodig voor allerlei functies in het lichaam maar bij een crashdieet nuttig je expres te weinig calorieën. Er is dan een groot tekort aan energie. Het eten bestaat voornamelijk uit producten met weinig calorieën. Dit kunnen soepjes zijn maar ook fruit en groentes. Een crashdieet dat veel gevolgd wordt is het sapjesdieet maar ook het ziekenhuisdieet is populair. Ook een crashdieet met shakes is bekend, die valt qua ongezondheid nog mee..

Soepdieet

Het soepdieet is niet het meeste gezonde dieet maar je kunt er snel gewicht mee verliezen. Het wordt dan ook gezien als een crashdieet. Het soepdieet bestaat voor het grootste deel uit soepen met verschillende smaken. Zo is het mogelijk dat je de ene dag groentesoep eet en de volgende dag een pompoensoep. Er zijn veel verschillende soepen die je kunt gebruiken. Je mag zoveel soep tot je nemen als je wilt waardoor je minder snel honger krijgt. Doordat soep niet veel calorieën bevat krijg je iedere dag weinig calorieën binnen. Als je op een gezonde manier het soepdieet wilt volgen dan kun je het soepdieet maximaal voor enkele dagen doen.

Detox dieet

Het detox dieet is bekend geworden door de actrices die het met succes afgerond hebben. Deze hebben snel veel kilo’s verloren door het dieet. Het is echter een dieet met een vraagteken. Dit dieet is erop gebaseerd dat stoffen die door het voedsel in je lichaam belanden de stofwisseling in de war schoppen. Dat is tenminste wat door aanhangers wordt gezegd. Wetenschappelijk is dit niet duidelijk bewezen. Een detox dieet heeft als doel het natuurlijke mechanisme te laten wederkeren waardoor de vetten verminderd kunnen worden. Tijdens het detox dieet worden veel groenten en fruit gegeten maar hiernaast wordt er niet veel anders gegeten. Er worden zelfs volledige voedingsgroepen vermeden tijdens het dieet.

Fruitdieet

Het fruitdieet bestaat voor het grootste deel uit het eten van fruit maar ook groenten mogen gegeten worden. Doordat je niet veel calorieën binnenkrijgt wordt het gezien als een crashdieet. Fruit en groenten bevatten niet veel calorieën waardoor je iedere dag een groot tekort overhoudt. Hierdoor verlies je snel gewicht. Het is echter niet alleen vet. Het grootste deel van het gewicht dat je verliest bestaat uit vocht. Het fruitdieet is min of meer gelijk aan een detox dieet waarbij je ook veel groenten en fruit eet. Om voldoende eiwitten binnen te krijgen kunnen er aanvullend eiwitshakes gedronken worden. Deze eiwitshakes voorzien in de eiwitbehoefte van het lichaam. Hierdoor kan het lichaam zich herstellen.

Categories: Gezondheid Tags:

Dagelijkse dingen die het leven gezonder maken

October 8th, 2014 No comments

Gezonder leven, het lijkt een hele opgaven, maar het is eigenlijk erg eenvoudig. Met enkele kleine aanpassingen in je dagelijkse leven, neem je al snel een gezondere leefstijl aan.

Gezond eten

Gezond eten is erg belangrijk als je je leven gezonder wilt maken. Vaak hebben mensen niet door dat hun eet- en drinkgewoonten ongezond zijn, en dat het op een eenvoudige manier beter kan. Hier enkele tips hoe u gezonden kunt eten:
1. Lees de etiketten. Op de etiketten van producten, staan de voedingsstoffen bij de ingrediënten in volgorde genoemd, van welk ingrediënt er het meest inzit, staat bovenaan het lijstje. Begint het lijstje met ingrediënten dus bijvoorbeeld met suiker, dan is dat wat er het meeste in zit, en wil het al zeggen dat het vrij ongezond is.
2. Laat kant-en-klaar-maaltijden staan. Koop geen kant-en-klaar-maaltijden, sausmixen en zakjes en pakjes meer, maar maak het eten zelf met verse producten. Zo krijg je ongemerkt heel veel minder e-nummers binnen, en daarnaast leer je beter koken en creatief om te gaan met restjes.
3. Eet wat minder brood. Iedere maaltijd brood eten is niet gezond. Eet bijvoorbeeld ‘s middags een salade of een restje van de vorige dag. Neem als ontbijt ook eens geen brood, maar bijvoorbeeld yoghurt met fruit en granen.
4. Stop met frisdrank, pakken sap en limonade. Drink vaker water of thee, dit lest net zo goed de dorst, en met verschillende smaken thee maak je het erg variërend.
5. Eet wat vaker natuurlijke tussendoortjes. Laat chips en koekjes staan en neem eens fruit of ongebrande noten. Ook voor de kinderen is dit een oplossing; geef ze een appel mee naar school in plaats van een koekje.
6. Eet minder aardappelen en pasta. Aardappelen en pasta zijn snelle koolhydraten en daarvan krijgen we er al veel te veel binnen. Kies een glutenvrije of volkoren pasta en schep er gewoon veel minder van op. Of vervang ze bijvoorbeeld door zoete aardappel of peulvruchten.

Beweeg voldoende

Naast gezond eten is voldoende beweging erg belangrijk om uw leven gezonder te maken. Dit hoeft niet te betekenen dat u dagelijks uren in de sportschool allerlei halsbrekende toeren moet uithalen. Voldoende beweging kunt u prima in het dagelijkse programma passen. Hier enkele tips hoe u makkelijk dagelijks meer kunt bewegen:
1. Maak vaker een wandeling. Doe bijvoorbeeld uw oude buurvrouw een plezier en laat haar hond uit, of maak een wandeling tijdens de pauze op het werk. Voor uw spijsvertering is het ook erg goed wanneer u voor het avondeten een wandeling maakt.
2. Sta wat vaker op van u stoel. Werkt u op kantoor, of zit u thuis veel aan tafel of in de zetel? Ga eens wat vaker staan en loop een stukje. Haal bijvoorbeeld eens een keer extra koffie voor iedereen, of loop naar een collega om iets te vragen in plaats van direct te bellen.
3. Pak de trap in plaats van de lift. Probeer het eens zo lang mogelijk vol te houden, de trap pakken in plaats van de lift. Op het werk, in uw appartementen complex of in het winkelcentrum. Vermijd roltrappen en liften en zoek de trap op! Hiermee train je niet alleen je conditie, je krijgt er ook erg snel stevige benen en billen van.
4. Neem de fiets. Pak wat vaker de fiets in plaats van de auto. Ga bijvoorbeeld met de fiets naar het werk, boodschappen doen of haal de kinderen met de fiets op van school. En vergt dat net wat te veel energie van u? Dan biedt de elektrische fiets uitkomst! Die geeft u net dat steuntje in de rug waardoor u niet moe en bezweet aankomt.

Categories: Gezondheid Tags:

Voetklachten

May 10th, 2014 No comments

Veel mensen hebben te maken met voetklachten. Dit treedt opvallen vaak op bij sporters. Vormen van klachten met de voeten zijn traumanagels en schimmelnagels, maar ook eelt, blaren en likdoorns. Dat blijkt uit een enquête onder pedicures die sporters behandelen.

Schimmelnagels komen veel voor

Meer dan de helft van de sporters heeft wel eens voetklachten. Bij voetballers en hardlopers komen traumanagels (beschadigde teennagels) het meest voor. Bij tennissers, golfers en volleyballers staat eelt bovenaan de lijst. Wandelaars kampen het vaakst met blaren; een kwaal die ook bij hardlopers hoog scoort. Verder valt op dat maar liefst drie-kwart van de sportschoolbezoekers last hebben van schimmelnagels (!). Andere klachten die sporters ondervinden zijn onder meer likdoorns, kloven, kapotte huid en wratten. De meest voorkomende oorzaken van voetklachten zijn intensieve of langdurige belasting, verkeerd schoeisel en onvoldoende verzorging van voeten en teennagels.

Hoe kan je voetklachten voorkomen?

Het is allereerst opletten geblazen in zwembaden en sportscholen. Het niet lopen op blote voeten, maar op slippers, kan erg verstandig zijn. Erg onhygiënisch dat drie-kwart van de sportschoolbezoekers last hebben van schimmelnagels. Bah! Heeft u last van een van bovengenoemde klachten? Denk dan aan het beperken van de belasting, betere schoenen en betere verzorging.

Categories: Gezondheid Tags:

Sauna

November 25th, 2011 No comments

De werking van een sauna op je lichaam
Een saunaritueel bestaat uit de afwisseling van warm naar koud. Een sauna is tussen de 80 en 100 graden Celsius en een infraroodsauna is maximaal 60 graden Celsius. Tijdens zo’n saunasessie stijgt je lichaamstemperatuur ook met 1 of 2 graden. Vervolgens moet je jezelf weer afkoelen, totdat je weer op temperatuur bent.

De positieve effecten op je lichaam
Tijdens een saunabeurt zal je lichaam erg veel gaan zweten. Je kan wel 400 tot 600 gram per keer verliezen. Doordat je zoveel zweet scheidt je lichaam ook veel afvalstoffen uit, zoals melkzuur. Daarnaast is het erg goed voor je spieren, vooral een infrarood sauna dringt door tot in de spieren en is dus ook erg goed direct na het sporten. Het bloedvatenstelsel wordt gestimuleerd, de hartslag stijgt iets en de bloeddruk daalt iets, hierdoor wordt de bloeddoorstroming beter. Het wordt aangeraden om per dag maar maximaal twee tot drie sessies te doen, anders zou je duizelig kunnen worden. Tot slot heeft een sauna ook nog invloed op je hormoonhuishouding. De verhoogde hormoonproductie zorgt voor minder pijngevoel, meer alertheid en euforie.

Saunagebruik bij ziektes
Bij sommige aandoeningen kan het gebruik van een sauna een zeer positief effect hebben. Hierbij kun je denken aan huidaandoeningen zoals acne en psoriasis, door de verhoogde doorbloeding worden de klachten minder. Daarnaast kan het de pijn verlichten bij een hernia of gewrichtspijn. Echter kan het gebruik van een sauna bij sommige mensen juist tegenovergesteld werken. Het gebruik van een sauna wordt bijvoorbeeld bij infecties of een lage bloeddruk sterk afgeraden. Als je twijfelt informeer dan dus altijd even bij de huisarts.

Afvallen tijdens het gebruik van de sauna
Veel mensen beweren dat je kunt afvallen door naar de sauna te gaan. Je verliest ook erg veel vocht, dus je zult zeker minder wegen na een saunabezoek. Echter dit vochtverlies wordt snel weer aangevuld en je zult weer op je oude gewicht zijn. Helaas, afvallen doe je niet door alleen naar de sauna te gaan.

Gevonden op:

Zorgsparen

October 12th, 2011 No comments

Vanaf het voorjaar 2012 komt er een nieuw spaarproduct op de markt, het zogenaamde Zorgspaarproduct. De bedoeling van het Zorgspaarproduct of te wel het Zorgsparen is dat mensen zo lang mogelijk de eigen regie over zorg, wonen en welzijn kunnen houden. Het Zorgsparen anticipeert op de in de toekomst waarschijnlijk steeds kleiner wordende basis- en aanvullende verzekeringen.
De Zorgspaarrekening kent een gegarandeerde rente en is gekoppeld aan de service van de zorgverzekeraar.

Lees meer:
Zorgsparen
Zorgspaarrekening

Gezondheids weetjes

October 6th, 2011 No comments

Er is allerlei informatie beschikbaar over gezondheid en goed leven. Wij hebben een aantal weetjes voor u verzameld.

Wist u dat …

– Planten goed zijn voor kinderen. Ja, groene vingers kunt u al vroeg krijgen.
– Nederlanders onbekend zijn met parfumallergie. In andere landen is dit veel beter bekend dan in Nederland, maar parfum is een van de belangrijkste oorzaken van allergische reacties, die niet altijd als zodanig herkend worden.
– Dementen eerder blije gezichten herkennen. Uit onderzoek is gebleken dat dementerende mensen goed gezichtsuitdrukkingen kunnen lezen.
– Depressieve mensen anders haten. Dit wil zeggen dat ze minder haten dan normale mensen, ze zijn meer met zichzelf bezig.
– Nederlanders niet gezond eten. Onlangs is nog gebleken dat jongeren te weinig groente en fruit eten. Ook wordt te weinig vis gegeten.
– Mannen vatbaarder zijn voor diabetes. Manen hebben van nature meer aanleg om diabeet te worden.
– Hongerige baby’s moedermelk ruiken. Uit onderzoek blijkt dat baby’s via hun neus moedermelk kunnen vinden. Wel handig als het donker is en je in bed ligt!
– Zorgen en pijn kunnen worden weggewassen met zeep. Massage en streling heltp psychisch. Niet voor niets leven getrouwde mensen langer. En staan mensen graag onder de douche.
– Emotioneel overeten grote oorzaak van overgewicht is. Elk pondje gaat door het mondje. Veel zware en te dikke mensen worden dik omdat ze op sommige momenten teveel eten, en deze calorieen niet meer kwijtraken. Dit vind vaak plaats in vreetbuien.

Bron: nu.nl

Gevonden op:

Categories: Gezondheid, ICT Tags:

Gezondheid

September 16th, 2011 No comments

Uw gezondheid is eigenlijk uw belangrijkste bezit. U kunt nog zoveel bezit of geld of iets anders hebben; als uw lichaam niet goed functioneert, kunt u er doorgaans minder van genieten. Al wordt dit laatste wel betwist. Maar goed; iedereen zou toch een goed functionerend en gezond lichaam hebben.

Medische informatie

Alle informatie over medische zorg, de huisarts en biologische zaken zoals een zwangerschap. Lees bijvoorbeeld meer over zwangerschap op de website Zwangerschap in weken. Er zijn tegenwoordig veel medische hulpmiddelen, zoals gehoortoestellen (Connecthearing).

Gezond leven

Hoe kan u een gezond leven leiden? Kijk verder voor informatie over gezond eten, gezond afvallen en gelukkig leven.
Bijvoorbeeld tips voor gezond en verantwoord eten en gezond afvallen.