tunnel

Tunnels

Diep onder de grond

Wat is een tunnel? Een tunnel is een doorgang onder de grond of door een berg. Er kunnen auto’s, fietsers, voetgangers en metro’s of treinen doorheen. Ook zijn er tunnels om dieren veilig naar de andere kant te laten lopen. Als je gaat reizen, is de tunnel korter dan een weg. Tunnels zijn ook handig om naar een ander eiland te gaan want je kunt onder de zee.

Tunnels in de oudheid

Vroeger waren er al tunnels. Zo’n vierduizend jaar geleden was er in Irak al een tunnel die liep onder de rivier de Eufraat. De koning kon via deze tunnel naar een tempel lopen. En de tunnel was ongeveer 900 meter lang. Om een gat voor een tunnel te maken moesten ze explosieven gebruiken. En dat was 300 jaar geleden uitgevonden in Frankrijk, toen ze een tunnel aan het maken waren. Het was de eerste tunnel die mensen konden gebruiken om naar andere plekken te komen.

De bouw van een tunnel

Hoe worden tunnels gebouwd? Ze gingen uitzoeken bij welke wegen de tunnels moesten beginnen en waar ze moesten eindigen. Dit doen ingenieurs. Bouwbedrijven maken de tunnels. Meestal geeft Rijkswaterstaat de opdracht voor de bouw. Je kunt tunnels op allerlei manieren bouwen:

  • 1. Open bouwput: ze graven met een machine een groot gat in de grond. Bouwers laten met behulp van grote hijskranen stukken tunnel naar de bodem zakken.

  • 2. Boren: de machine waarmee je kan boren lijkt op een cilinder, dat is een buis. Aan de voorkant zit een schoepenrad, dat is een wiel met scheppen aan de buitenkant. Daarop zitten scherpe beitels. De bouwers schuiven de stukken tunnel achter de graafmachine aan. Daarna doen ze de stukken aan elkaar.

Tunnels in het wegverkeer

Doordat het steeds drukker wordt in het verkeer, zijn tunnels meer nodig. Tunnels zijn meer geschikt dan bruggen, omdat een brug soms open moet om een schip door te laten.
Er zijn de volgende bekende tunnels in Nederland:

  • 1. De Maastunnel: In 1937 werd de Maastunnel gebouwd. de tunnel heeft twee verkeersbuizen en kokers voor andere weg gebruikers. De tunnel werd gebouwd volgens de zinkmethode en was in 1942 klaar.

  • 2. De Schipholtunnel: Doordat het steeds drukker werd op Schiphol was er een nieuwe startbaan nodig. De autoweg A4 lag in de weg daarom werd er besloten dat de autoweg onder de startbaan gelegd. De tunnel werd gebouwd volgens de open bouwput methode en was in 1966 klaar.

  • 3. Het Gouwe-aquaduct: Is een tunnel van 50 meter lang onder de rivier, zodat het water over de weg heen kan. De tunnel werd gebouwd volgens de open bouwput.

  • 4. De Westerscheldetunnel: In plaats van een veerpont. De tunnel is 6,5 kilometer en heeft een doorsnee van 11 meter.

Tunnels in de bergen

Om in een berg een tunnel te makken is lastig, omdat de rotsgrond heel hard is. In 1969 is begonnen aan de zeventien kilometer lange St. Gotthard autotunnel. Op dertig meter afstand is er een noodtunnel aangelegd om weg te kunnen komen als er bijvoorbeeld brand uitbreekt in de tunnel. De bouw van de tunnel duurde 11 jaar.

Tunnels onder de zee

De Japanse Seikantunnel en de Kanaaltunnel zijn de langste en duurste tunnels van de wereld. Ze zijn gebouwd onder de zeebodem en speciaal aangelegd voor treinverkeer.
Seikanttunnel – De Seikantunnel verbindt de eilanden Honshu en Hokkaido. De 55 kilometer lange tunnel werd in 1971 gebouwd en duurde 17 jaar.
Kanaaltunnel – De Kanaaltunnel is een tunnel voor treinverkeer tussen Franrijk en Engeland. Boormachines werkten vanaf twee kanten naar elkaar toe. De bouw duurde 7 jaar en in 1994 was de tunnel af.

Tunnels moeten veilig zijn

Bij een ongeluk is het in een tunnel moeilijker om te helpen dan bij een normale weg, omdat er heel weinig ruimte is. Voor de veiligheid van bestuurders wordt het verkeer in tunnels goed gecontroleerd met televisiecamera’s.
Ventilatie – In een tunnel zijn er ventilatoren, die frisse lucht aanvoeren en schadelijke gassen afvoeren. Bij langere tunnels zijn de uitlaatgassen gevaarlijker dan bij kortere tunnels, vandaar dat de ventilatoren sterker zijn bij langere tunnels zodat er meer frisse lucht komt.
Verlichting – Verder zitten er boven de inritten licht doorlatende roosters en hangen er lampen, zodat je ogen langzaam wennen aan de verandering van daglicht naar kunstlicht.

Bijzondere tunnels

Leidingtunnels en ecotunnels zijn bijzondere tunnels.
Leidingtunnels – In leidingtunnels liggen verschillende pijpleidingen bij elkaar. De pijpleidingen zijn gemaakt om water, olie en aardgas van de ene naar de andere plek te vervoeren.
Ecotunnels – Heel veel dieren gaan dood als ze willen oversteken over een weg. Daarom zijn er tunnels gemaakt die onder een weg doorlopen zodat ze veilig aan de andere kant kunnen komen. Dit zijn ecotunnels.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *