Uit eten

Verstandig uit eten

Iedereen bezoekt in z’n vrije tijd graag een restaurant met familie of vrienden.
De meeste mensen hebben echter het idee dat het niet mogelijk is om gezond uit eten te gaan. Dit klopt gelukkig niet. Verstandig en gezond uit eten gaan vraagt alleen wat meer inspanning. Een goede voorbereiding begint eigenlijk thuis al. Om te beginnen is het verstandig om overdag vast wat minder te eten dan normaal.
Hieronder nog wat tips:

1. Bekijk vooraf de menukaart

Bijna alle restaurants hebben hun menukaart op de website staan. Als je van tevoren de menukaart bekijkt, kun je zien of er gezonde gerechten tussen zitten. En als je vragen hebt, kun je die gerust aan de telefoon of aan tafel stellen. Mocht er niet gezonds aangeboden worden dan kun je het restaurant bellen en vragen of ze iets voor je kunnen voorbereiden.

2. Eet geen brood bij uw aperitief

Bij binnenkomst staat het mandje brood in no time op tafel. Probeer hier vanaf te blijven. Je krijgt namelijk al veel calorieën binnen voordat je goed en wel aan het diner begonnen bent.
Een stukje brood bevat bijna 90 calorieën en daar komt dan nog wat boter of olie bij.
Vraag in plaats daarvan naar bijvoorbeeld olijven of kleine tomaatjes.

3. Kies voor stomen of grillen

Bij uw keuze moet u letten op de bereidingswijze. Uiteraard zijn gefrituurde gerechten uit den boze. Maar kies voor gerechten die gegrild, geroosterd, gestoomd of rauw zijn. Verder moet u letten op de sausjes die bij het gerecht geserveerd worden. Dus geen room- of kaassauzen. En als u toch een sausje bij het eten wilt, laat deze dan apart serveren. Ook pasta’s en aardappelgerechten moet u minimaal nuttigen. Uiteraard kunt u wel ongelimiteerd groenten bestellen.

4. Samen eten, samen delen

Helaas zijn de porties in de meeste restaurant steeds groter geworden. Dat betekent dat we ongemerkt meer zijn gaan eten. Maar gelukkig is er een nieuw fenomeen uit Amerika komen overwaaien: het ‘sharen’ van gerechten. Je bestelt met elkaar een aantal gerechten en deelt die met je tafelgenoten. Zo proef je alles maar eet je minder. En bovendien spaart dit ook nog geld uit.

5. Drink met mate

Bij gezellig uit eten gaan, hoort uiteraard ook een glas wijn of bier. Ongemerkt krijg je hierdoor best veel calorieën binnen. Zorg altijd voor voldoende water aan tafel. Zo voorkom je dat je alcohol drinkt als je eigenlijk dorst hebt. En als je jezelf echt niet in de hand hebt, meld je dan aan als BOB van de avond.

6. Zoek een verantwoord restaurant

Gelukkig is er in veel steden een goede trend ontstaan met het aanbod van gezonde restaurants. Deze restaurants werken met gezonde en/of biologische producten. Hier ben je verzekerd van een gezonde keuze. Op het internet zijn er veel restaurantgidsen te vinden. Bij WijnSpijs hebben ze bijvoorbeeld een mooi overzicht gemaakt met de door hen geselecteerde restaurants. Dat wordt smakelijk en gezond eten!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *