Alles over dropshipping

Stel je bent een bedrijfseigenaar (in spé) en wilt graag producten voor je online winkel verzenden. Echter dit wil je doen zonder het gedoe om zelf de inventaris op te slaan of om zelfs mogelijk nieuwe producten toe te voegen. Dan kan het dropshipping business model een zeer goede oplossing voor je zijn.

Wat is dropshipping

Dropshipping is een uniek online bedrijfsmodel waarmee ondernemers eenvoudig een online bedrijf kunnen starten. Om zo producten aan hun kopers te kunnen verkopen zonder deze artikelen ooit zelf op voorraad te hebben. Wanneer een dropshipping winkel een product verkoopt, koopt deze dit artikel van een derde partij en laat het rechtstreeks naar de klant verzenden.

Dropshipping is geweldig voor nieuwe ondernemers

Dropshipping is een geweldig bedrijfsmodel voor iedere ondernemer die goed in verkopen is, maar zich daarbij geen zorgen willen maken over het bijhouden van de voorraad of het afhandelen van de verzending. Hij of zij hoeft daarvoor alleen maar de juiste leverancier te selecteren met de juiste processen voor het verzenden van hun bestellingen. 

Deze ‘dropshipper’ kan zich in plaats van alle afhandelingen dan perfect concentreren op:

  • Een geweldige online winkel creëren.
  • Populaire producten te vinden om in hun webshop te vermelden.
  • Het genereren van veel webverkeer naar de winkel.
  • Bezoekers in klanten omzetten en vervolgens terugkerende klanten.

Hoe werkt dropshipping precies?

Het dropshipping proces bestaat uit vier eenvoudige stappen:

  1. De klant plaatst een bestelling bij de ondernemer.
  2. Deze ondernemer verwerkt de bestelling en stuurt die door naar de leverancier.
  3. De leverancier voert de bestelling uit in haar magazijn.
  4. Deze leverancier verzendt de bestelling vervolgens naar de klant.

De voor- en nadelen van dropshipping

Elk bedrijfsmodel heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Daarom kijken we hieronder even naar de belangrijkste voor- en nadelen van dropshipping. Om zo te zien of het bij jouw persoonlijke bedrijfsmodel past.

De voordelen van dropshipping

  • Biedt lagere opstartkosten. Als dropshipping bedrijf hoef je niet echt veel te investeren. Zoals het huren van een winkel, het aanleggen van een voorraad of het betalen van personeel. Het enige dat je wel nodig hebt, is een eigen webwinkel.
  • Is makkelijk te starten. Het runnen van een e-commerce bedrijf wordt bijzonder eenvoudig als je geen producten hoeft aan te schaffen, deze op te slaan en te leveren. Je kunt met bijvoorbeeld een online platform als Shopify al binnen 15 minuten een online winkel opzetten.
  • Geen voorraadbeheer. Je hoeft je met dropshipping geen zorgen te maken over het bijhouden van de voorraad, het afhandelen van verzending en retourzendingen, enzovoort.
  • Is flexibel in de bedrijfsvoering. Je kunt dit overal regelen, omdat jouw volledige bedrijfsvoering online is. Het enige wat je nodig hebt is een laptop en een goede internetverbinding.
  • Het is behoorlijk schaalbaar. Omdat je enkel maar reclame maakt en bestellingen accepteert, is het opschalen van de activiteiten bijzonder eenvoudig. Het enige dat jij hiervoor nodig hebt, is een robuust platform dat al je bestellingen kan accepteren en verwerken.

De nadelen van dropshipping

  • Grote concurrentie. Vanwege de lagere toetredingsdrempels is de concurrentie in de dropshipping branche zeer groot. Er zijn mogelijk tientallen bedrijven die hetzelfde product als jou aanbieden.
  • Minder controle over de voorraad en verzending. Omdat de leverancier compleet verantwoordelijk is voor het bijhouden van de voorraad en het verzenden van producten, heb je zelf weinig controle over de beschikbaarheid van producten of de kwaliteit ervan.
  • Lage winstmarges. Omdat er een flinke concurrentie op de markt is, zijn de marges ook vrij laag voor dropshipping bedrijven. Om een goede winst te kunnen maken, moet jij je dus op hoge handelsvolumes richten.
  • Zorgt voor een uitdagende klantenservice. Alles is prima in orde als de klant tevreden is met het ontvangen product. Op het moment dat ze het product moeten retourneren of ruilen, dan wordt het behoorlijk moeilijk om deze retourzending met de leverancier te coördineren. Dit zou immers op een manier moeten gebeuren die de klant tevreden stelt.

Is dropshipping ook iets voor jouw bedrijf?

Een dropshipping bedrijf is eenvoudig te starten en te exploiteren. Je moet echter over veel dingen nadenken om te beslissen of dropshipping echt wel iets voor jouw bedrijf is:

  • Beschik je over de juiste mentaliteit om een detailhandelsbedrijf te starten?
  • Ben je bereid hier voldoende tijd aan te besteden om het dropshipping bedrijf succesvol te maken?
  • Heb je jouw bedrijfsidee getest?
  • Beschik je over de financiële middelen en vaardigheden die er nodig zijn om een online bedrijf te runnen?
  • Ben je zonder meer bereid om alles gaandeweg te leren en jouw bedrijf dienovereenkomstig te optimaliseren?

Hoe start je een dropshipping bedrijf?

Je kunt in zes eenvoudige stappen een dropshipping bedrijf starten:

  1. Kies een bedrijfsconcept.
  2. Selecteer producten om te verkopen.
  3. Kies je leverancier(s).
  4. Bouw een online winkel.
  5. Registreer je bedrijf.
  6. Breng jouw bedrijf met je producten op de markt.

Kortom

Dropshipping is een bedrijfsmodel waarmee je jouw eigen winkel kunt runnen zonder dat je ooit voorraad aan hoeft te houden. Zodra je iets verkocht hebt, dan verzendt jouw leverancier deze producten rechtstreeks vanuit hun magazijn naar de voordeur van jouw klant. Dit alles maakt dropshipping vooral een geweldig bedrijfsmodel voor startende ondernemers. Is het om deze redenen ook niet iets voor jou?